12 morsomme madmisforståelser

Nytårslidelse: 6 råd mod tømmermænd – og ét der ikke virker

Hvad virker egentlig mod tømmermænd? Læs med her og se, hvad der i hvert fald ikke gør.

Hvad virker egentlig mod tømmermænd? Læs med her og se, hvad der i hvert fald ikke gør. (Foto: Jes Roger Petersen)


Tømmermænd. Jeg har efterhånden flere erfaringer med dem, end godt er. Der er i hvert fald løbet noget, der ligner 27 års alkohol i åen, siden jeg første gang drak mig fuld i guldøl fra Harboe til en klassefest i Henrik Poulsens kælder på Egebjergvej.

Og lad mig starte med det positive. Jeg elsker at drikke mig fuld. Ikke at jeg gør det voldsomt ofte, men når man som jeg er lidt af et kontrolmenneske, så er det vidunderligt en gang i mellem at give helt slip og give lidt efter for de dybest liggende impulser i hjernen, der sætter gang umiddelbarheden, glæden, lysten, latteren og alt det der, vi nordboer pakker langt væk i hverdagen.

PRØV DISSE PITABRØD MED INDISK KRYDRET OKSEKØD

Men det har alt sammen en pris. For næste morgen er sjældent særlig sjov. Jeg har efterhånden lært nogle trick, som gør, at jeg langt hen ad vejen kan ignorere tømmermændene, men fjerne dem kan jeg ikke.


Der er også nogen, der mener, at man med de rette medikamenter, kan undgå dem.

Om det er muligt, kan du se i denne film, hvor jeg tester dråber mod tømmermænd ved at gå på en seriøs druktur


Og så seks råd, der virker for mig – eller i det mindste dæmper tømmermændene en anelse:

1. Drik masser af vand lige før sengetid. Så meget at du næsten ikke kan holde det inde. Drik to liter, hvis du kan. Så er der kun nattisseriet at kæmpe med. Men det er der jo alligevel, hvis du er i min alder …

2. Tag to Panodiler lige før sengetid. Hav også to liggende, som du indtager, som det første, når du vågner alt for tidligt om morgenen. Det er disse, der muligvis giver dig chancen for at kunne sove lidt videre. De kan eventuelt kombineres med Kodimagnyl. Ipren virker i min erfaring ikke ret meget mod tømmermænd.

3. Maden. Ja, det er jo en klassiker – den med den fede mad. Men sørg for at spise meget til aftensmad, når du går på druk. Allerbedst er det at gøre som i Spanien og spise løbende hele aftenen. At gå tapeo er spaniernes måde at gå fra sted til sted og tage en drink og en tapa hvert sted. Det kan man gøre til tidligt på natten de fleste steder. Dit alternativ er at spise den store, beskidte burger lige før sengetid.

HER ER DE BEDSTE RETTER MOD TØMMERMÆND

4. Hold dig til en type alkohol – og helst en lys sort. Det her er vist en sandhed med modifikationer. For en uvidenskabelig undersøgelse baseret på samtaler med venner og bekendte gennem tiden om, hvad der giver flest tømmermænd, viser intet entydigt. Jeg få klart de værste tømmermænd af kun at drikke øl, og endnu værre bliver det, hvis jeg tillader mig at kombinere øllerne med shots eller cocktails. Personligt får jeg klart færrest tømmermænd af rødvin samt mousserende vine som Champagne, Cava og Prosecco. Men hvor tit drikker man kun det en hel aften?

niklas-bar-1

Øl er både læskende og velsmagende. Men de kan give frygtelige tømmermænd. Og så skal man tisse ret så ofte. (Foto: Jes Roger Petersen)

5. Sex. Det eneste, der kan få din krop til at glemme elendigheden for en stund. Min teori er, at forplantningsdriften er så vigtig, at den tilsidesætter alt andet, mens den står på. Det er sikkert også derfor, de fleste af os næppe hoster, hikker og nyser under akten. Desuden øger tømmermænd liderligheden hos mænd, fordi alkoholen om aftenen nedsætter testosteronproduktionen, mens det så skal indhentes morgenen efter ved en voldsom overproduktion. Med kvinder forholder det sig gerne omvendt. Her er opstemtheden klart større under indtagelse af alkohol end dagen efter. Er du i den ulykkelige situation, at du ikke har nogen til at hjælpe dig, ja – så må du jo selv gøre noget ved det …

6. Hold dig i gang. Lad være med at lægge dig på sofaen foran fjerneren. Har du børn, er det for det første ikke en mulighed, men samtidig gør det heller ikke noget godt for dit humør at ligge stille. Løb en tur, spil bold med drengene, vask gulvet, lav mad, gå tur med familien eller tag cyklen. Bare lad være med at sætte dig ned. For det er her, din krop giver sig selv lov til at gå amok i selvmedlidenhed, smerter, kvalme og selvmedlidenhed.

Nåja, så var der jo det der råd, der ikke virkede. Så skal du vist se filmen først. Den ligger længere oppe i artiklen.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

12 morsomme madmisforståelser